Selamat Datang

Selamat Datang

News TM Agent

TM Business Broadband (Streamyx & Unifi) Not Allow To Register Under Personal Name Effective On 1st of July 2012.
(Date: 2012/6/29)
Please to inform that, all TM Business Braodband's (Streamyx & Unifi) applications are not allow to register under personal name effective on 1st of July 2012. All application must be registered by using company name with business registration number (BR no).

Saturday, June 23, 2012

Cara Menyembunyikan Folder

Bila anda menggunakan komputer pada pejabat ataupun dirumah yang juga digunakan oleh teman ataupun ahli keluarga anda, adakalanya kita ingin agar file-file kita yang bersifat privasi tidak dibuka oleh orang lain.

Cara umumnya adalah dengan membuat 2 user account pada windows anda. Cara lain adalah dengan menggunakan software pihak ketiga seperti Folder Lock, EncriptonClick, Folder Guard dsb.

Disamping menggunakan software kunci file seperti diatas untuk menyembunyikan file, juga terdapat beberapa cara lain dengan tanpa menggunakan software, diantaranya dengan menggunakan arahan kecil pada DOS, Notepad ataupun dengan beberapa kombinasi pada keyboard.

Cara yang akan dibincangkan kali ini adalah dengan menggunakan kombinasi pada keyboard. Ini adalah langkah-langkahnya:

1. Klik kanan pada folder yang ingin anda sembunyikan, lalu pilih Rename.

Cara menyembunyikan folder tanpa software_1

 
2. Segera tekan tombol ALT pada keyboard lalu tekan secara berurutan 0160 atau 255 pada keyboard anda. Setelah itu lepas tombol ALT yang tengah anda tekan. Bila benar maka nama folder akan berubah menjadi isian kosong seperti gambar dibawah. Tekan Enter

Cara menyembunyikan folder tanpa software_1
Jangan risau, sekarang folder anda sudah tak bernama, Kini langkah selanjutnya adalah menghilangkan folder tersebut hingga tak kelihatan.

3. Klik kanan pada folder > Properties. Lalu pada bahagian Customize, di bahagian kiri bawah pilih change icon..

4. Disini terdapat banyak icon-icon standard dari Windows, bila anda meneliti sedikit ke sebelah kanan, anda akan nampak ikon putih kosong (seperti gambar dibawah). Pilihlah icon kosong tersebut dan tekan Ok. Lalu tekan Apply

Cara menyembunyikan folder tanpa software_4 

Jangan panik bila folder yang baru saja anda otak-atik kini sudah “hilang” dari pandangan anda. :-)
Lalu kemanakah folder tersebut? Sebenarnya folder tersebut tetap ada di situ. Anda hanya perlu klik cursor mouse anda pada ruang kosong di sekitarnya, folder tu dapat ditemui.

Cara menyembunyikan folder tanpa software_5

Kini langkah berikutnya adalah, pindahkan folder tersebut ditempat yang menurut anda “paling selamat" . Boleh 'disorok' di program files atau di C:/windows/system32 dan tempat lain yang sesuai mengikut keinginan anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...